Wegens noodzakelijk netwerk onderhoud zullen de websites en andere diensten niet beschikbaar zijn tussen 21:00 en 23:00 uur op zondag 11 juni 2017.

Alvast hartelijk dank voor uw begrip

In de loop van zaterdag middag 21-1-2017 werd duidelijk dat er een ernstige storing was opgetreden in één van de ESX servers (zeg maar de hardware waar 10-tallen virtuele servers op draaien). De impact is groot maar lijkt naar de gebruikers toe minder erg. Meest in het oog springend is het wegvallen van het ticketing systeem (OTRS) en iets minder zichtbaar, de proxy server waardoor (web)servers zich niet meer zelf kunnen updaten. 

Op de onderliggende pagina zal de actuele situatie bijgehouden worden.

Wegens een kritieke update van netwerk software zal het netwerk vanmiddag tussen 16:00 en 18:00 enkele malen onbereikbaar zijn.

Gedurende die perioden zullen alle Hobbynet diensten tijdelijk onbereikbaar zijn.

Update 2017-01-14: de updates zijn verwerkt.

Vrijdagmiddag 30-12 zullen we de Hobbynet mailserver gaan upgraden. Daarvoor zal de server enige malen gereboot worden. Tussen 14:00 en 17:00 zal email niet altijd direct afgeleverd worden maar met een vertraging. Het betreft hier email van/aan kaderleden en email van leden van Hobbynet.

Update: door een andere benadering zijn we de upgrade eerst op een kloon van de mailserver aan het testen. De tests waren onmisbaar maar zijn voorspoedig verlopen. Wordt vervolgd. 

Op dirt moment verichten wij onderhoud aan onze database servers, 

We zijn ze aan het upgrade van mysql 5.5 naar 5.7 hier door kunnen korte onderbrekkingen plaats vinden.

 

Woensdag 23 november 2016

Mede naar aanleiding van de DNSSEC problemen van afgelopen weekeind gaan we de ESX software nu verversen. Dat betekent dat we tijdelijk verminderd redundant draaien, en dat er enkele verstoringen mogelijk zijn bij de failovers die daardoor zullen ontstaan.

Wij vragen hiervoor om uw begrip.

Update zaterdag 26 november:
We hebben van alle ESX servers de software ververst. De diensten draaien weer redundant. Gedurende de migratie zijn er vrijwel geen verstoringen in de dienstverlening geweest.

Zaterdag 19 november 2016

Op dit moment hebben we problemen met DNSSEC (een beveiligingslaag bovenop het 'gewone' DNS protocol). Dat kan tot gevolg hebben dat het lijkt alsof sommige sites en diensten niet meer bereikbaar zijn.

We hebben daarom DNSSEC tijdelijk uitgezet. Zodra dat verderop in het Internet bekend raakt, zullen de problemen zichzelf oplossen. Ondertussen proberen wij om DNSSEC weer op de rit te krijgen.

Update zaterdag 19 november 14:45:

Sinds een paar uur is het hccnet.nl maildomein weer bereikbaar.
Ook de andere domeinen lijken weer normaal te resolven zijn.
We werken nog aan een oplossing om DNSSEC weer in de lucht te brengen.

Update zaterdag 26 november:

Een nieuwe versie van de DNSSEC software (uit de Ubuntu repository) was verantwoordelijk voor het uitvallen van onze domeinen. We hebben onze scripts inmiddels aangepast aan deze nieuwe versie. Tegelijk hebben we het momentum benut om de centrale scripting server van scratch af aan opnieuw op te bouwen. Als we onze scripting server opnieuw opgebouwd hebben zullen we DNSSEC langzaam weer aanzetten.

Zoals hierboven al aangegeven zijn alle domeinen normaal te resolven, al is het zonder gebruikmaking van DNSSEC.

Update zaterdag 10 december:

Nu de nieuwe hcc.nl site operationeel is, was er weer tijd om naar de DNSSEC scripting te kijken. De scripting lijkt het naar behoren te doen, we hebben op alle domeinen DNSSEC weer geactiveerd.

Zaterdag 15 oktober 2016 12:00

Er is op dit moment een belangrijke server uitgevallen. Omdat de meeste diensten redundant zijn uitgevoerd, zijn de hcc sites en de mailserver gewoon operationeel.

Van de niet-redundante sites is ubuntu-nl getroffen door deze storing.

Er is een vrijwilliger onderweg naar onze hosting locatie om de situatie ter plekke op te nemen.

Update 13:00

De oorzaak is gevonden: er was een probleem met de 230V aanvoer van deze server. De server is weer opgestart.

Tot nu toe ondersteunden we bestand uploads zowel via secure FTP ("FTPS", via poort 21), als ook via FTP via SSH ("SFTP", via poort 22).

Na een essentiele Ubuntu update blijkt dat FTPS (secure FTP via poort 21) niet langer ondersteund wordt bij de door ons gebruikte configuratie.

Vanaf nu ondersteunen we enkel nog FTP via SSH (SFTP, via poort 22).

Mocht het uploaden dus niet lukken, kijk dan svp even in de configuratie van het file transfer programma (zoals WinSCP), en pas het protocol aan. Daar dient vanaf nu dus enkel SFTP gebruikt te worden.